Sunday, November 20, 2011

Tujuh Cara Menghilangkan Nafas Berbau

(1) Bersihkan lidah- Untuk menghilangkan masalah nafas berbau, anda bukan sahaja perlu menggosok gigi setiap hari, tetapi juga perlu untuk menggosok lidah.
Ini kerana lidah anda terutamanya bahagian belakang atas, adalah punca utama yang menyebabkan masalah nafas berbau yang serius. Ia terjadi kerana lidah anda mempunyai berjuta-juta filamen yang boleh memerangkap sisa makanan dan bakteria, jika dibiarkan akan membawa kepada masalah nafas berbau.
(2) Mengunyah gula-gula getah- Air liur merupakan pertahanan terbaik untuk menghilangkan masalah nafas berbau. Gula-gula getah sebenarnya dapat membantu untuk merangsang penghasilan air liur lebih banyak. Sebab itulah nafas kita berbau apabila bangun dari tidur, ini adalah kerana aliran air liur rendah ketika seseorang berbaring/ tidur.
(3) Menghisap kulit kayu manis- Kulit kayu manis mengandungi sebatian yang dapat membantu untuk menghilangkan masalah nafas berbau. Selain daripada itu, ia juga mampu untuk mengurangkan bakteria yang menjadi punca masalah nafas berbau. Seorang yang menghisap kulit kayu manis setiap hari dapat mengurangkan kehadiran bakteria punca nafas berbau sebanyak 50% berbanding orang yang tidak menghisapnya.
(4) Pastikan mulut sentiasa lembap- Minum lebih banyak air juga dapat membantu untuk menghilangkan bakteria 'jahat' yang menyebabkan masalah nafas berbau. Selain daripada itu, kajian juga menunjukkan dengan mengamalkan peminuman teh, ia turut dapat membantu menghilangkan masalah nafas berbau kerana teh mengandungi poleypehnols, iaitu sejenis 'bahan kimia' tumbuhan yang dapat menyekat pertumbuhan bakteria punca nafas berbau.
(5) Pemakanan- Kesan sampingan seseorang yang mengurangkan pengambilan karbohidrat dalam pemakanan mereka adalah masalah nafas berbau. Selain daripada itu, makanan yang dimakan juga mungkin punca masalah nafas berbau seperti bawang putih, kopi dan sebagainya.
(6) Ubat kumur- Ubat kumur berfungsi untuk menghilangkan bakteria di dalam mulut yang menyebabkan masalah nafas berbau. Anda dinasihatkan untuk mengamalkan ubat kumur ini sekurang-kurangnya sekali sehari.
(7) Masalah perubatan- Hasil daripada kajian, 90% masalah nafas berbau adalah berpunca daripada kesan sampingan terhadap penyakit lain seperti penyakit gusi, kanser mulut, kaviti dan sebagainya. Anda dinasihatkan untuk mengelakkan pengambilan rokok dan alkohol yang merupakan punca utama terhadap penyakit mulut.

Tuesday, November 1, 2011

BENGONG!!!!

arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
gler BENGANG aku hari ni..
mungkin aku akn mngeluarkan kata2 yg agak kurang ajar jgk ni!!!
hari ni form4 ada terlibat dgn aktiviti lpas pperiksaan akhir tahun..
dan yg ‘best’nye aku kne paksa dgn cikgu Puteri msok plawanan BOLA TAMPAR!
bola tamper beb! (mmg hncur aku main)
gler sakit tngan…(kulit aku yg gelap ni pn bolh nmpak merah!)
dh la plawanan 2 ktorg main kt dpan SEMUA bdak form3!
mlu gler!!!!mmg truk ktorg main a.k.a x reti main pn..
nme pn kne PAKSA kn??? so main blasah je la..hehehe
mse aku serve bola 2 boleh plak tkeluar dri gelanggang la pas2 ada yg senget la..(nmpak bebnor
 aku x reti main!)
wlaupun klah dgn kmpulan lg 1,kumpulan aku tetap dapat hadiah!!!
sbb ada dua kumpulan je yg msok..klah ke mnang akan dpat 
hadiah jgk..(ini salah 1 fktor aku msok di samping kne paksa dgn cikgu..hahahaha)

tp bukan sebab 2 aku BENGANG..
lpas plawanan BOLA TAMPAR 2 
mmg penat! (padahal brdiri ala2 tiang a.k.a jadi model je
 di bwah matahari yg terik 2..mne x nye,bola dtg aku elak! hehehe)
lpas pnat brdiri ala2 model di bwh matahari,aku brsama kinah,hani dan huda lepak2 kt pondok..
TBE2 dngar bunyi loceng x brhenti berbunyi..(selalunya ada LATIHAN kbakaran klo mcm ni)
tp seingat aku latihan kbakarn 2 stahun sekali je..tahun ni dh buat bberapa bulan yg lpas..
x kn ada latihan kbakaran lg kot! (over la plak nk buat byk kali)
tbe2 ktorg nmpak asap kt atas tndas lelaki..(x de la byk sgt asap 2 tp boleh than la)
mse 2 dgr suara cikgu Majidah sruh smua murid bkumpul kt dataran..lpas 2 nmpak dua knderaaan bomba dtg..(slalunya klo LATIHAN kbakaran 1 je!)
bingung aku mse 2 memikirkan ini ‘COBAAN’ @ ‘BETUL2’

rpenya BETUL sekolah aku ada KEBAKARAN! (excited sbb 1st time tjadi kbakaran btol2 kt skolah,hahahaha)
yg BENGANG 2,kne dok kt dataran bramai-rmai..(ya allah,tuhan je la tahu btapa panasnya dok kt situ..mmg mcm2 aku mnyumpah org yg buat kbakaran 2!)
last2 cikgu sruh murid yg pkai BAJU SKOLAH je msok dewan! (lg ‘panas’ la aku mse 2 ,mklum la aku kn pkai BAJU SUKAN)
ingt kn cikgu nk buat spotcheck! (mse 2 dh klam kbut sbb aku bwk phone)
lpas bberapa mnit,murid yg pkai BJU SUKAN akhrnya dbnarkan msok dewan jgk..(alhamdulillah! msok dewan trus cari tmpat strategik utk dduk iaitu di bwah kipas! hehehe)
mse 2 prut dh meraung2 gara2 kbakaran 2 ,form 4 & 5 rhat lmbat!
dlm dewan cikgu mmbebel ! ktorg x dbnarkn kluar dri dewan..
aku dgn kinah nk tkar bju skolah pn x blh..(pkol 1.30 ktorg ada aktviti kt ARKIB NEGARA)
dlm pkol 12 lbih,bdak pkai BAJU SKOLAH boleh blik kelas!
MEMANG BAGUS!!!!!!!!!!!!!!!!!
terperap lg aku kt dalam dewan 2 (sbor je la)
pas2 ckgu sruh ktorg kluar dewan sorg demi sorg..(mmg sah ada spotcheck)
mmg kelam kbut aku dgn hani! (org brsalah la ktakan sbb bwk phone tp bkan ktorg je,rmai lg yg bwk phone)
aku lg hebat siap bwk KRIM MUKA lg! (hari ini je aku bwk sbb nk g ARKIB NEGARA nnti,x sempat balik rumah…)
mmg gler cuak!!! (sekali lg aku mnyumpah seranah org yg mnyebabkan kbakaran ni!)
DISEBABKAN KAU SORG ,SMUA JADI MANGSA!!!!
MMG STUPID (aku x ckap dia b..d..h ye) BTOL LA BDAK BENGONG NI!!!
MEMANG AKU RASA NAK BG PNAMPAR JE KAT BUDAK BENGONG (mcm aku berani je! ,ckap berani la..hehehe)
tbe2 ckgu ckap pompuan bolh blik klas kcuali kelas 2T (ni la klas yg
tlibat dgn kbakaran 2)
SYUKURRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

p/s :dgr cite,diorg gne petrol ! kerusi dan beg yg tbakar kt klas 2T  (ya allah,mcm x pcaya je plajar skolah aku yg buat smua ni..) aku nmpak dua buah kreta polis dtg td..ni dah jadi kes polis! mmg spe yg buat bnda ni x kn tlepas..dh la dia mnyusah kn smua org!!! smua aktiviti aku tergendala disebabkan dia yg BENGONG