Saturday, December 24, 2011

tips untuk memahami kata-kata wanita

Sememangnya wanita amat sukar untuk difahami kerana mereka tidak suka menyampaikan sesuatu secara terus terang,mereka mahukan seorang lelaki yang lebih memahami. Tidak seperti lelaki yang bersikap terbuka. Jadi, setiap kata-kata mereka pasti ada rahsia yang tersembunyi. Apakah makna disebalik kata-kata wanita?
(1) Fine!- Adakah lelaki memahami apabila pasangan mereka menyatakan perkataan Fine! ? Kebiasaannya, wanita meluahkan perkataan ini kerana mahu menghentikanperdebatan yang sedang berlaku. Sebaiknya, apabila mereka sudah mengeluarkan kata-kata ini, anda perlu untuk memberikan ruang untuk mereka bertenang. Cuba elakkan daripada terus memberi tekanan kerana ia akan meningkatkan lagi pengaruh emosi mereka. Apabila sesuatu perbincangan dipengaruhi emosi pasti sukar untuk mencari jalan penyelesaian.
(2) 5 minit- Apabila wanita menyatakan mereka memerlukan masa 5 minit untuk bersiap, anda perlu bersedia untuk menunggu sekurang-kurangnya setengah jam. Lelaki perlu memahami bahawa kecantikan adalah perkara utama untuk wanita, terutamanya apabila keluar bersama orang yang mereka sayang.
(3) Takda apa-apa- Apabila wanita menyatakan seperti ini, ia adalah petanda awal bahawa perang akan berlaku sekali lagi sekiranya masalah belum lagi dapat diselesaikan. Lelaki seharusnya bersedia untuk menghadapi segala kemungkinan yang akan berlaku dan memahami bagaimana cara untuk mengatasinya.
(4) Sukahatila (nada sinis)- Apabila wanita menyatakan sukahatila, ia sebenarnya memberi maksud larangan terhadap lelaki untuk melakukan sesuatu perkara itu. Jangan lakukan perkara tersebut untuk menunjukkan bahawa anda berjaya memahami mereka.
(5) Whatever!!- Dengan kata yang lebih mudah difahami adalah ia bermakana bahawa wanita tersebut menyatakan “SAYA BENCI AWAK!!”
(6) Takpe, saya ok- Apabila wanita meluahkan kata-kata ini, ia bermakna mereka sedang memikirkan mengenai hubungan anda. Adakah hubungan tersebut mampu membawa kebahagian, mempunyai masa depan yang cerah, dan sebagainya. Anda seharusnya belajar untuk memahami mereka dan berusaha memberikan mereka keyakinan terhadap hubungan anda semula.
(7) Jangan risau, saya dh agak dah- Kenyataan ini biasanya menunjukkan bahawakesalahan yang serupa dilakukan oleh seseorang lelaki untuk beberapa kali. Ia juga merupakan satu tanda bahawa mereka telah berasa bosan dengan sikap buruk anda.

Monday, December 19, 2011

TERGAMAM AKU DIBUATNYA...



This really really sweeeeeettttttttt!!!!!!
keluar sikit air mata aku tgk video ni..
bestnye kalo aku pn dilamar mcm 2..hehehehe (berangan je la)
seriously kakak tu mmg bertuah dapat abg tu..
diorang berdua memang secocok and sweet sgt!
aku doakan moga diorang bahagia hingga ke akhir hayat..
Aminnnnnnnnnnnnnnn

Wednesday, December 14, 2011

Andai Kamu Ingin Memberi Cinta

CINTA. Istilah ini amat popular. Ia mudah dikata tetapi sukar dimengerti. Tatkala melafaz istilah ini, ia mencetuskan pelbagai makna dan perasaan buat seseorang. Ada getaran di suara apabila menyebutnya, ada gambaran indah di layar minda apabila mengingatinya dan ada perasaan berbunga di hati tatkala menghayatinya.
Cinta boleh menjadi istilah yang paling disukai. Atau paling dibenci, bergantung kepada saat bahagia atau deritanya seseorang dengan cinta. Namun ia juga sering disalah anggap kerana cinta biasanya dikaitkan dengan cinta lelaki dan perempuan yang mengasyikkan. Dalam ertikata lain, cinta di alam remaja yang disebut sebagai 'cintan-cintun'.
Tetapi, apabila ruang lingkup cinta itu diperluaskan, kita akan dapati cinta itu mencakupi cinta anak kepada ibubapanya, kepada isteri atau suami, kepada sahabat, alam, kampung, negeri, negara dan yang paling mutlak dan hak ialah cinta kepada al-Khaliq iaitu ALLAH SWT.
Dalam pada itu, oleh kerana mudahnya istilah cinta ini disebut-sebut, ia seolah-olah sesuatu yang begitu mudah dicurahkan. Bahkan, adakalanya ia menjadi begitu murah. Kerana apa? Kerana pada pelbagai ketika dan keadaan, kita sebenarnya tidak menyintai apa atau siapa yang kita cinta. Ia berlaku apabila kita tidak mengerti perasaan kita sendiri akibat tidak menyelami sanubari.
Ini terjadi apabila kita menyintai kerana terikut-ikut dengan dunia cinta orang lain. Cinta ikut-ikutan ialah apabila kita turut bercinta semata-mata kerana kita lihat orang lain bercinta. Pendek kata kerana kita tidak mahu ketinggalan. Kita menyukai sesuatu kerana lihat orang lain suka. Kalau orang lain ada kekasih, kita pun mahu kekasih sedangkan kita belum bersedia untuk menyintai.
Kalau orang lain menggilai gajet komunikasi seperti Blackberry, kita pun turut suka walaupun kita hanya gunakan alat-alat itu untuk kegunaan asas seperti menelefon dan mengirim teks sahaja. Bila kita tidak gunakan sepenuhnya fungsi e-mel, PDA, internet, musik dan video dalam Blackberry seperti mereka, itu hanya cinta ikut-ikutan. Kalau kita katakan yang kita cinta pada alam tetapi hanya dengan menanam sebatang pokok sebagai simbolik, itu belum lagi dinamakan cinta. Cinta ikut-ikutan akan cepat pudar dan membosankan diri kerana ia hanyalah kesukaan luaran. Esok, lusa, kita akan mencari cinta yang lain.
Cinta apabila 'ada' juga bukan cinta luhur kerana ia ada kepentingan. Orang kata, ada wang sayang abang, tiada wang abang melayang. Ertinya, cinta itu hanya datang apabila ia memenuhi kehendak kita. Andainya cinta kita tidak dibalas setimpal dengan apa yang diberi, maka ia mudah diketepikan. Cinta pada pasukan bolasepak Malaysia selagi mereka menang tetapi membencinya sekiranya mereka tewas dan melukakan hati kita, itu belum cinta namanya.
Ada kalanya, kita berusaha bersungguh-sungguh untuk menyintai, tapi sebenarnya cinta itu sudah lemau. Oleh kerana ingin menjaga prinsip dan nilai kesetiaan serta tanggungjawab, maka kita memaksa diri. Tanpa disedari juga mungkin kita berlakon suka. Kita boleh temui cinta suami dan isteri yang sudah rutin. Di meja makan restoran, si isteri ber SMS dan si suami membaca akhbar. Tanpa senyum-senyuman, tanpa lirik melirik, mereka menghabiskan makan malam dan keluar dari restoran dan melangkah beriringan sedepa jauhnya. Kononnya, mereka sudah makan malam bersama.
Memberi cinta secara ikut-ikutan, cinta tatkala ada dan cinta hingga memaksa diri adalah cinta yang tempang. Ia tidak menyeluruh. Sebaliknya, memberi cinta dan menyintai secara tulus ialah apabila kita menyukai sesuatu kerana perasaan kita sudah jatuh kepadanya. Memberi cinta bukan kerana baiknya, malah menerima keburukannya sebagai satu pakej.
Kita masih boleh terus menyintai, meskipun ia tidak akan dibalas. Umpama seorang pelukis dengan lukisannya; dia tetap akan menyintai lukisannya meskipun lukisannya tidak boleh membalas cintanya. Memberi cinta yang luhur akan terus kental dan tidak berpaling arah meskipun yang lain datang menguja. Bagai cinta ibu pada si anak, walaupun apa pun cacat celanya anak, si ibu tetap mekar dengan cintanya.
Untuk kukuh dan kekal memberi cinta luhur, kita bukan sahaja perlu menyintai sesuatu itu pada pandangan mata, tetapi menyintai, mengkaji dan memahami asal usul, kebaikan, keburukan, malah menerima dia atau ia pada hari esoknya.


Bila Kita Berbicara Soal Hati


Bila kita berbicara soal hati, hati itu ada pelbagai rasa yang mana kadang-kala sukar untuk ditafsirkan dan sukar untuk dimengertikan. Manusia selalunya tertipu dengan apa yang ada dalam hati dan perasaan. Perasaan itu kadangkala akan menipu akal dan fikiran. Kadangkala kita merasakan sesuatu yang ada di depan mata kita itu adalah yang terbaik. Dan kita juga sering berprasangka apa yang kita ada itu tidak cukup dan tidak baik. Namun, hanya Allah saja yang lebih mengetahui apa yang terbaik sedangkan kita tidak. Perasaan di hati kita itu juga adakalanya membuat kita kebingungan, kegelisahan, kerisauan, kegusaran dan sebagainya yang membuatkan kita resah dan tidak senang duduk. Sehinggakan kita terduduk menangis memikirkan kegundahan perasaan yang wujud itu.

Hati dan perasaan memang ada dalam setiap diri manusia. Cuma yang membezakan ialah bagaimana kita semua menjaga hati itu supaya ia selari dengan akal dan fikiran kita. Jika terlalu mengikut perasaan dan kata hati, kita juga bisa mati. Akal fikiran dan pertimbangan yang baik sahaja dapat memandu kita kepada satu jalan yang betul. Kadangkala kita semua ini suka berprasangka kepada orang di sekeliling. Orang yang berbuat baik dengan kita, kita akan berprasangka kononnya ada udang di sebalik batu. Ya, prasangka boleh jadi membantu hidup kita dan juga boleh membantutkan hidup kita. Kita sememangnya memerlukan prasangka tapi bukan prasangka  yang membantutkan hidup kita. Tapi, biarlah prasangka yang berpada-pada..Kita cuma perlu berhati-hati dan jangan terlalu mengikut kata hati.


Saturday, December 10, 2011

ALAHAI,MALANGNYA NASIB..


memang malang!!! nk tengok OMBAK RINDU..
kelmarin keluar dgn Hani tp tiket dh SOLD OUT!!!!
aku datang  AWAL 2 JAM 30 MINIT sebelum tygn bermula tp tetap x dapat tiket..
sedihnye……
ada yg pukul 4.30 PETANG je..dh la cite 2 DUA JAM 5 MINIT (x termasuk iklan mse prmulaan filem lg)..
so agak2nya pukul berapa aku balik??? sah2 maghrib bru nak balik..
walaupun balik naik teksi tp mesti mak aku marah punya sebab dah maghrib baru nak balik..so dengan berat hati aku terpaksa ‘melepaskan’ FILEM OMBAK RINDU semalam.. L


rancang nak tengok dua filem ..last2 dapat tengok satu je..Hani 2 la beria sangat nak tengok filem AKU BUKAN TOMBOY..kakak dia kata best..cite ni ok la jugak..banyak jugak part kelakar! terubat la jugak walaupun x dapat tengok filem OMBAK RINDU..huhuhuhu..
tp yang kelakarnya kat sebelah aku dgn hani dua2 pasangan couple..
aku dgn hani pn couple jgk  sbb ktorg kluar bdua je..hehehehe..
mula2 tu tergelak jgk aku sbb ktorg ‘diapit’ psangan couple..tp apapun filem AKU BUKAN TOMBOY terbaikkkk walaupun endingnya agak tergantung ye..


tp klo aku jadi SCHA AL YAHYA pn aku confuse nk plih antara SHAHEIZY SAM @ SYAMSUL YUSOF..dua2 baik dalam cite 2..huhuhuhu

p/s :esk utk kli KEDUA nk prgi panggung wyang tgk OMBAK RINDU 
tp enth ksampaian ke tdak hajat aku ni..huhuhuhuhu

Friday, December 2, 2011

Tujuh Punca Utama Cepat Lapar



(1) Minum terlalu banyak minuman manis- Hasil daripada kajian oleh University of California di San Fransisco mendapati bahawa kandungan gula boleh 'menipu' otak terhadap keinginan untuk makan lebih banyak. Ia menghalang hormon leptin daripada memberitahu otak bahawa anda telah mendapatkan makanan yang secukupnya.

(2) Makan makanan bertin- Makanan di dalam tin terdedah kepada bahan kimia sepertibisphonel-A atau BPA, yang turut mempengaruhi hormon leptin seseorang. Ia akan menyebabkan seseorang untuk makan banyak kali dan juga dikatakan sebagai punca terhadap masalah obesiti.

(3) Sarapan pagi yang tidak mencukupi- Hasil kajian terhadap 6746 orang selama empat (4) tahun mendapati bahawa seseorang yang mengambil 300 kalori pada sarapan pagi akan meningkatkan pertambahan berat badan sebanyak dua (2) kali ganda berbanding orang yang mengambil 500 kalori. Ini kerana sarapan pagi yang tidak mencukupi akan menyebabkan seseorang untuk makan banyak kali sepanjang hari.

(4) Tidak makan sayur-sayuran- Khasiat di dalam sayur-sayuran boleh membantu untuk seseorang berasa kenyang lebih lama dan ini dapat mengelakkan anda daripada makan banyak kali.

(5) Tidak minum teh kurang gula- Hasil daripada kajian mendapati bahawa seseorang yang minum teh kurang gula selepas makan akan membuatkan mereka berasa lebih kenyang dan secara tidak langsung dapat mengelakkan anda daripada makan banyak kali.

(6) Kurang minum air masak- Tubuh badan yang kurang air akan menyebabkan seseorang untuk makan lebih banyak kerana ia meningkatkan tahap kelaparan seseorang. Sebaiknya, sebelum makan anda perlu minum air masak terlebih dahulu.

(7) Kebosanan- Hasil daripada kajian penyelidik Flinders University, Australia mendapati bahawa kebosanan akan meningkatkan keinginan seseorang untuk makan lebih banyak.

OMBAK RINDU




Filem yg diadaptasi dari novel OMBAK RINDU..
novel Ombak Rindu???
sebelum ni x pernah dgr novel ni pun..
ramai org cakap novel ni best..



mula2 tu rasa biasa je..
tp ble tau AARON AZIZ a.k.a SETH TAN (NOR ELENA) blakon tbe2 interested plak..
LISA SURIHANI pn berlakon jgk.. J
tp LISA berlakon watk jahat..aku ada tgk jgk sedutan filem ni,mmg nmpak LISA ni ‘jahat’ btol dalam filem 2..LISA pelakon yg sgt berbakat..watak baik @ jahat dua2 dia boleh bwk dgn baik..

hari tu jalan2 kt Giant mpak novel OMBAK RINDU kt MPH..
aku x la beli nvel 2 tp sempat jgk la baca synopsis cite 2..
boleh tahan la..(baca synopsis je la katakan)
bila bukak fanpage filem OMBAK RINDU kt fb lg la bertambah minat aku dgn filem ni..
ramai org kata x sabar nk tengok filem ni..(asyk dgr org cakap je aku ni..)
insya-allah 7/12 ni aku gi tengok filem ni..
Hanifah 2 pn dok minat dgn cite ni..
dia siap beli novel OMBAK RINDU lg 2!
dia kata dia nak tau mcm mne jalan cerita sebelum tengok filem ni..
yg kesiannya 2 dia sorg je (tmasuk aku) belum baca novel ni..
kakak2 dia smua dah baca DULU..
mksudnya novel ni dh lama sbb 2 la aku x pernah dgr pasal novel ni..
alang2 Hanifah 2 dah beli novel OMBAK RINDU tu boleh la aku tumpang sekaki..
nnti dia bagi aku pinjam novel dia 2..tp dia bg mse ktorg kluar nk tengok wayang nnti..
mksudnya aku tgk FILEM OMBAK RINDU dlu baru bce NOVEL OMBAK RINDU..
org lain dh bce novel dulu baru tengok filem tp aku ni terbalik plak..
x pe la,jnji dpt tengok dan baca OMBAK RINDU..huhuhu

Sunday, November 20, 2011

Tujuh Cara Menghilangkan Nafas Berbau

(1) Bersihkan lidah- Untuk menghilangkan masalah nafas berbau, anda bukan sahaja perlu menggosok gigi setiap hari, tetapi juga perlu untuk menggosok lidah.
Ini kerana lidah anda terutamanya bahagian belakang atas, adalah punca utama yang menyebabkan masalah nafas berbau yang serius. Ia terjadi kerana lidah anda mempunyai berjuta-juta filamen yang boleh memerangkap sisa makanan dan bakteria, jika dibiarkan akan membawa kepada masalah nafas berbau.
(2) Mengunyah gula-gula getah- Air liur merupakan pertahanan terbaik untuk menghilangkan masalah nafas berbau. Gula-gula getah sebenarnya dapat membantu untuk merangsang penghasilan air liur lebih banyak. Sebab itulah nafas kita berbau apabila bangun dari tidur, ini adalah kerana aliran air liur rendah ketika seseorang berbaring/ tidur.
(3) Menghisap kulit kayu manis- Kulit kayu manis mengandungi sebatian yang dapat membantu untuk menghilangkan masalah nafas berbau. Selain daripada itu, ia juga mampu untuk mengurangkan bakteria yang menjadi punca masalah nafas berbau. Seorang yang menghisap kulit kayu manis setiap hari dapat mengurangkan kehadiran bakteria punca nafas berbau sebanyak 50% berbanding orang yang tidak menghisapnya.
(4) Pastikan mulut sentiasa lembap- Minum lebih banyak air juga dapat membantu untuk menghilangkan bakteria 'jahat' yang menyebabkan masalah nafas berbau. Selain daripada itu, kajian juga menunjukkan dengan mengamalkan peminuman teh, ia turut dapat membantu menghilangkan masalah nafas berbau kerana teh mengandungi poleypehnols, iaitu sejenis 'bahan kimia' tumbuhan yang dapat menyekat pertumbuhan bakteria punca nafas berbau.
(5) Pemakanan- Kesan sampingan seseorang yang mengurangkan pengambilan karbohidrat dalam pemakanan mereka adalah masalah nafas berbau. Selain daripada itu, makanan yang dimakan juga mungkin punca masalah nafas berbau seperti bawang putih, kopi dan sebagainya.
(6) Ubat kumur- Ubat kumur berfungsi untuk menghilangkan bakteria di dalam mulut yang menyebabkan masalah nafas berbau. Anda dinasihatkan untuk mengamalkan ubat kumur ini sekurang-kurangnya sekali sehari.
(7) Masalah perubatan- Hasil daripada kajian, 90% masalah nafas berbau adalah berpunca daripada kesan sampingan terhadap penyakit lain seperti penyakit gusi, kanser mulut, kaviti dan sebagainya. Anda dinasihatkan untuk mengelakkan pengambilan rokok dan alkohol yang merupakan punca utama terhadap penyakit mulut.

Tuesday, November 1, 2011

BENGONG!!!!

arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
gler BENGANG aku hari ni..
mungkin aku akn mngeluarkan kata2 yg agak kurang ajar jgk ni!!!
hari ni form4 ada terlibat dgn aktiviti lpas pperiksaan akhir tahun..
dan yg ‘best’nye aku kne paksa dgn cikgu Puteri msok plawanan BOLA TAMPAR!
bola tamper beb! (mmg hncur aku main)
gler sakit tngan…(kulit aku yg gelap ni pn bolh nmpak merah!)
dh la plawanan 2 ktorg main kt dpan SEMUA bdak form3!
mlu gler!!!!mmg truk ktorg main a.k.a x reti main pn..
nme pn kne PAKSA kn??? so main blasah je la..hehehe
mse aku serve bola 2 boleh plak tkeluar dri gelanggang la pas2 ada yg senget la..(nmpak bebnor
 aku x reti main!)
wlaupun klah dgn kmpulan lg 1,kumpulan aku tetap dapat hadiah!!!
sbb ada dua kumpulan je yg msok..klah ke mnang akan dpat 
hadiah jgk..(ini salah 1 fktor aku msok di samping kne paksa dgn cikgu..hahahaha)

tp bukan sebab 2 aku BENGANG..
lpas plawanan BOLA TAMPAR 2 
mmg penat! (padahal brdiri ala2 tiang a.k.a jadi model je
 di bwah matahari yg terik 2..mne x nye,bola dtg aku elak! hehehe)
lpas pnat brdiri ala2 model di bwh matahari,aku brsama kinah,hani dan huda lepak2 kt pondok..
TBE2 dngar bunyi loceng x brhenti berbunyi..(selalunya ada LATIHAN kbakaran klo mcm ni)
tp seingat aku latihan kbakarn 2 stahun sekali je..tahun ni dh buat bberapa bulan yg lpas..
x kn ada latihan kbakaran lg kot! (over la plak nk buat byk kali)
tbe2 ktorg nmpak asap kt atas tndas lelaki..(x de la byk sgt asap 2 tp boleh than la)
mse 2 dgr suara cikgu Majidah sruh smua murid bkumpul kt dataran..lpas 2 nmpak dua knderaaan bomba dtg..(slalunya klo LATIHAN kbakaran 1 je!)
bingung aku mse 2 memikirkan ini ‘COBAAN’ @ ‘BETUL2’

rpenya BETUL sekolah aku ada KEBAKARAN! (excited sbb 1st time tjadi kbakaran btol2 kt skolah,hahahaha)
yg BENGANG 2,kne dok kt dataran bramai-rmai..(ya allah,tuhan je la tahu btapa panasnya dok kt situ..mmg mcm2 aku mnyumpah org yg buat kbakaran 2!)
last2 cikgu sruh murid yg pkai BAJU SKOLAH je msok dewan! (lg ‘panas’ la aku mse 2 ,mklum la aku kn pkai BAJU SUKAN)
ingt kn cikgu nk buat spotcheck! (mse 2 dh klam kbut sbb aku bwk phone)
lpas bberapa mnit,murid yg pkai BJU SUKAN akhrnya dbnarkan msok dewan jgk..(alhamdulillah! msok dewan trus cari tmpat strategik utk dduk iaitu di bwah kipas! hehehe)
mse 2 prut dh meraung2 gara2 kbakaran 2 ,form 4 & 5 rhat lmbat!
dlm dewan cikgu mmbebel ! ktorg x dbnarkn kluar dri dewan..
aku dgn kinah nk tkar bju skolah pn x blh..(pkol 1.30 ktorg ada aktviti kt ARKIB NEGARA)
dlm pkol 12 lbih,bdak pkai BAJU SKOLAH boleh blik kelas!
MEMANG BAGUS!!!!!!!!!!!!!!!!!
terperap lg aku kt dalam dewan 2 (sbor je la)
pas2 ckgu sruh ktorg kluar dewan sorg demi sorg..(mmg sah ada spotcheck)
mmg kelam kbut aku dgn hani! (org brsalah la ktakan sbb bwk phone tp bkan ktorg je,rmai lg yg bwk phone)
aku lg hebat siap bwk KRIM MUKA lg! (hari ini je aku bwk sbb nk g ARKIB NEGARA nnti,x sempat balik rumah…)
mmg gler cuak!!! (sekali lg aku mnyumpah seranah org yg mnyebabkan kbakaran ni!)
DISEBABKAN KAU SORG ,SMUA JADI MANGSA!!!!
MMG STUPID (aku x ckap dia b..d..h ye) BTOL LA BDAK BENGONG NI!!!
MEMANG AKU RASA NAK BG PNAMPAR JE KAT BUDAK BENGONG (mcm aku berani je! ,ckap berani la..hehehe)
tbe2 ckgu ckap pompuan bolh blik klas kcuali kelas 2T (ni la klas yg
tlibat dgn kbakaran 2)
SYUKURRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

p/s :dgr cite,diorg gne petrol ! kerusi dan beg yg tbakar kt klas 2T  (ya allah,mcm x pcaya je plajar skolah aku yg buat smua ni..) aku nmpak dua buah kreta polis dtg td..ni dah jadi kes polis! mmg spe yg buat bnda ni x kn tlepas..dh la dia mnyusah kn smua org!!! smua aktiviti aku tergendala disebabkan dia yg BENGONG 

Sunday, October 16, 2011

MENYESAL KAHWIN..............T_T

jangan salah anggap ye..ni bukan kisah aku..hehehehe
aku terjumpa cerita ni..
aku rasa cerita ni sangat la sweet dan cute so aku share cerita ni..
mmg tersnyum sorang2 aku bce.. :)

MENYESAL KAHWIN..............
Ini cerita aku.. Aku baru je kawin, ngan pilihan mak aku. Aku tak penah kenal pon dia (bukan nama sebenar gak). Tapi mak punye pasal kan, aku terpaksa follow je la. Arghh, nyesal giler kawin..Kalau dulu masa belom kawin, ikut suka aku je nak tido kol brape, nak bangun kol brape. Pastu kadang2 sampai tengah hari tido, sampai terlepas kuliah.. haha. Tade orang marah pon. Lecturer pon tak marah.


Tapi skarang, nak tido lewat sikit je ade orang sound. “Jom la bang tido…”. Pastu kalau tak bangun Subuh memang kena cubit peha la aku ni.


Kesian kena buli..

Kalau dulu masa belom kawin, ikut suka aku je nak makan kol brape, nak makan ape. Boleh makan best2, sebab beli kat kedai.. Tapi skarang, huhu..

Macam budak kecik je, kena ikut jadual makan! Dah la kadang2 dia masak masin la, pahit la.. Pastu kadang2 dia bagi aku makan sayor je bebanyak.

Tak makan kang kecik hati lak, pastu tulis kat status facebook dia.

Arghh,nyesal giler kawin..



Kalau dulu masa belom kawin, ikut suka aku je nak shopping bile, kat mane, nak beli ape.. Kira berbelanja tanpa waswas la. Tu yang shopping kejap je melayang 2 3 ratos skelip mata. Hohoho.. Tapi skarang, nak pegi shopping je, dia dah siap2 ngan list barang nak beli. Tade dalam list, tak leh amik!! Dah la berejam-jam pusing.. Leceh tol la orang pompuan nih. Muka dia takyah citer la, memang ceria je kalau masok shopping mall. Aku je yang muka tensen. Arghh, nyesal giler kawin…


Kalau dulu masa belom kawin, rambut aku ni macam2 pesen la bleh buat.. Ala Korea bleh, ala Carles Puyol (Kapten Barcelona) pon bleh buat, tade orang sound. Tapi skarang, panjang sket je kene sound.. panjang sket je kene sound.. Dia kata x hensem la, x kemas la.. Tak potong kang dia tanak ironkan baju aku lak. Haisshh.

Ade satu hari tu, masa makan kat JUSCO, ade la sorang awek comel melintas depan kitorang. Aku pon terpandang awek tu tanpa niat (ikutkan tak berdosa la kan?..) ADEH!! Terus kena cubit peha aku dari bawah meja. Cemburu buta lak bini aku (mentang-mentang la aku hensem..). Ape lagi, menjerit la aku kat situ.

Maunye tak kuat, satu foodcourt tengok kitorang, termasuk awek tadi..

Arghh first time kot rasa malu giler camtu. Rasanye muka aku lagi merah dari sos cili atas meja. Sakit wooo bini aku cubit. Huhu.. Kesian la kat bakal anak-anak kami nanti. Haha..



Tapi yang bestnya, skarang aku dah xyah basuh baju, iron baju sendiri..
Sume dah ready made. Hehe. Bab-bab iron baju ni memang aku x berapa sket.

Kalau dulu masa belom kawin, skali iron baju, sebulan aku pakai. Haha.
Malas basuh sebab tanak iron lagi! (Oppss kantoi..). Pastu baju2 bergelimpangan atas katil. Aku memang suka tido atas kain baju ni (padahal malas kemas). Skarang… hehehe.

Lagi yang best, time aku demam ke, x sihat ke, rasa diri ni cam dihargai je.. Yela, kira ade orang take care la. Totalcare!! Hehehe.. Kalau masa belom kawin dulu pepandai la bawak diri kalau demam. Huhu, sadis3..

Pastu kan, skarang kehidupan aku kira tersusun la.. Maklum la dah ade ‘PA’.. Kalau banding ngan dulu, hmm.. x produktif sangat la kehidupan aku.

Sekali-sekali dia kejut aku bangun solat malam, kadang-kadang dia tegur kalau aku lama tak baca Quran.. Hmm sejuk hatiku. Maklum le kita ni bukan malaikat, iman turun naik. Jadi kena ade yang tolong ingatkan. Ini la

pentingnya cari isteri yang solehah!


“Buat isteriku yang comel dan tercinta
Terima kasih kerana marah kalau abang tido lambat
Boleh la abang bangun awal-awal pagi
Then kita solat Subuh sama-sama..
Tapi kalu abang tak bangun gak,
ayang cubit je pehe abang
abang xkan murka..
Lagi abang sayang ade la..

Buat isteriku yang comel dan tercinta
Terima kasih kerana jaga makan minum abang
Tengok skarang abang da nak gemok da
Takde la kurus je macam mula2 kawin dulu..
Ke memang nak abang jadi gemuk ni?
Ayang takut orang lain berkenan kat abang ek?
Jangan bimbang atau ragu okeh,
Cintaku hanya eksklusif untukmu sayang..

Buat isteriku yang comel dan tercinta
Terima kasih kerana tolong iron baju abang
Sebab abang memang allergic sket bab iron2 baju
Jangan risau la nanti abang potong rambut..
Skarang abang dah tak selekeh macam dulu
Rambut da kemas, baju da kemas, senyum memanjang

Hidup terurus, amal pon terjaga, badan pon berisi juge”
Argghh, nyesal giler kawin LAMBAT!!!

Saturday, October 15, 2011

perasaan oh perasaan

 
kenapa la aku ada perasaan mcm ni???!!!
biarlah dia..
redha je la asal dia bhagia..
hati aku ni cube merelakan kepergian dia tp kdang2 teringat jgk kt dia..
hati kata x nk tp fikiran asyik ingat dia je..
dia bukan untuk aku, aku bukan untuk dia..
dia lain,aku lain..
tapi terluka jgk la hati ini ble tgk status dia kt fb..
bahagia btol dia skrg..
aku???
buat apa aku nk menangisi smua ni sdangkn prnah ke dia fkir psal aku???
baru2 ni nekad nk lupakan dia tp setiap kali nk lupakan dia kerap plak dia muncul dpan aku..
knapa pada wktu aku nak lupakan dia???
ini mmbuatkan aku lagi teringatkan dan x boleh lupakan dia..
tp x de gunanye..
dia dh ada org lain..
biarlah dia bahagia..

Sunday, October 9, 2011

Siapa kata jadi perempuan tu SENANG ???

 Siapa kata jadi perempuan tu SENANG
... Nak ken...a tutup sana, tutup sini
Tengok budak lelaki, pakai baju pagoda pon orang x bising
Perempuan, stoking pon kena pakai
Cuba suruh budak lelaki jadi perempuan satu hari
Komfem x tahan bertutup semua
Tapi, perempuan cool jek
Tengah panas pon boleh lagi pakai jubah, hebat kan perempuan

Siapa kata jadi perempuan tu senang
Tiap2 bulan, mesti ada penyakit
Nak pergi kelas pon susah
Kalau boleh, masa tengah jalan tu nak jek meraung sbb sakit
Cuba tengok budak lelaki , selamber jek
Kadang2 setahun sekali pon susah nak dapat sakit
Tapi, perempuan hidup berpuluh2 tahun dgn penyakit tiap2 bulan, survive jek
Tengah2 sakit pon boleh senyum lagi sampai orang pon x perasan yg dia sakit
Hebat kan perempuan

Siapa kata jadi perempuan tu senang
Hati ni Allah jadikan lembut betul
Cepat jek sensitif
Cuba tengok orang putus cinta
Selalu perempuan yg paling susah nak lupa
Lelaki lepas putus cinta cepat jek pasang baru
Cuba pergi wayang tengok cerita hindustan
Siapa yg paling teruk menangis
Perempuan kan?lelaki boleh gelak2 lagi
Lembut tak lembut hati perempuan
Tapi dengan hati yg lembut tu perempuan dapat mengkagumkan lelaki
Hebat tak perempuan?

Disebabkan susahnya nak jadik perempuan ni lah, ramai perempuan yg merajuk Dengan Allah
Diorang cakap, Allah x adil
Kenapa Allah lebihkan lelaki
Kenapa perempuan kena dengar cakap suami
Kenapa syurga perempuan terletak di bawah kaki suami
Padahal jadi perempuan tu sangatlah susah
Bak kata orang, nak jaga 10 anak lelaki, x susah macam nak jaga sorang anak perempuan
Dan disebabkan perasaan negatif dekat Allah ni, ramai perempuan2 kat luar sana yg bebel
Diorang pakai pakaian yg tidak menutup aurat dengan alasan, 'lelaki x payah tutup pon'
Diorang berani bertepuk tampar dengan lelaki
Diorang sanggup gadaikan diri diorang sbb percaya dengan janji manis kekasih yg busuk hati
Kesian kan kat diorang
Disebabkan fikiran yg negatif terhadap Allah, diorang sanggup rosakkan diri diorang
Diorang cakap diorang buat macam tu sbb Allah x adil

Persoalannya sekarang
Betul ke Allah x adil dengan perempuan
Betul, syurga perempuan terletak di bawah kaki suami
Tapi, cuba ingat balik, syurga seorang anak lelaki terletak di bawah kaki siapa Kalau bukan kaki ibunya
Betul, isteri kena ikut cakap suami
Tapi, seorang anak lelaki kena taat pada ibunya 3 kali lebih utama daripada ayahnya
X adil lagikah Allah pada perempuan
Allah bukan setakat adil, tapi Allah tu sangat sayang kat perempuan
Untuk lelaki, syurga isterinya terletak di bawah kakinya
Kalau paling banyak dia ada 4 orang isteri
Cuma ada 4 orang yg syurganya bergantung pada seorang lelaki tu
Tapi perempuan, ditakdirkan ada 15 orang anak lelaki
Bermakna ada 15 orang yg syurganya terletak pada seorang perempuan tu
MashaAllah, hebatnya perempuan kan

Kenapa perempuan hebat? sebab kasih sayang Allah yg jadikan kita hebat
Cuba dengar pula lagu2 yg berkumandang dekat radio
Banyak lagu pasal perempuan kan
Contohnya macam lagu SUMAIYYAH,
Jarang kita dengar lagu pasal lelaki
Sayang x sayang Allah tu dekat perempuan, sampai perempuan dikasihi macam Tu sekali dekat dunia
Tengok pula, bila seorang lelaki berjaya...
Orang akan cakap:
'Disebalik kejayaan seorang lelaki terdapat seorang perempuan di belakangnya'
Kita x pernah dengar orang cakap:
'Disebalik kejayaan seorang perempuan terdapat seorang lelaki di belakangnya'

Kan? Hebat x Allah jadikan perempuan tu
Masih x adil lagikah Allah dekat perempuan
Allah sebenarnya terlampau adil dekat perempuan
Sampaikan disebabkan susahnya nak jadi perempuan ni
Perempuan senang nak masuk syurga

Tengok hadis ni:
"Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai."
(Hadis Riwayat Ahmad)

X adil lagikah Allah dekat perempuan
Oh perempuan, sedarlah
Betapa sayangnya Allah dekat kita
Betapa cintanya Allah dekat kita
Tapi, kenapa kita nak rosakkan diri kita kerana fikiran2 negatif yg x berasas dekat Allah
Allah jadikan perempuan tu sebagai hiasan dunia
Bayang, dunia yg besar ni, dunia yg cantik ni, kita jadi hiasan
Dan seindah2 hiasan tu adalah wanita solehah
Kesiannya dekat kita kalau kita tolak untuk jadi seindah hiasan kan

Sekadar perkongsian bersama
~ Wahai kaum adam.. Hargailah wanita yg sentiasa berada disisimu.. Bimbinglah dia, Kalau silap langkahnya, Adam pun turut dapat nama di akhirat kelak.. Adam tegur Hawa dengan cara yang baik dan kena dengan caranya.. Didiklah dia menjadi wanita solehah krn dia adalah dari tulang rusukmu.. Lindungi dia dari fitnah dunia.~
Bukankah Hawa dicipta daripada tulang rusuk Adam untuk disayangi dan dilindungi