Sunday, April 10, 2011

DOKTOR CINTA...

Nak novel ni jgk!!!
Mazliana Haji Nordin, gadis comel yang sempoi dan selamba. Terpaksa menjadi kekasih satu malam kepada Tengku Iskandar untuk mengelakkan Tengku Iskandar berkahwin dengan pilihan mamanya. Tetapi rancangan menjadi rumit apabila Tengku Mariam, mama Tengku Iskandar menyukai Mazliana dan......... terus merisik Mazliana.
Banyak perkara yang berlaku kepada mereka tetapi Mazliana menghadapinya dengan bersahaja dan sempoi. Kewujudan Tasha dan Julia Hana sebagai penagih cinta Tengku Iskandar sedikit pun tidak menjejaskan sifat bersahaja dan sempoinya itu pada awalnya. Namun, sekian lama bergaduh, mengusik, membuli sesama mereka, ada perasaan halus wujud dalam hati masing-masing. Tapi, biasalah, Tengku Iskandar dengan egonya, Mazliana dengan perangai bersahaja dan kelibutnya.
Julia Hana, model terkenal menjadi pilihan Tengku Iskandar kala itu kerana cinta Tengku Iskandar masih milik Julia Hana walaupun pernah dikecewakan oleh model terkenal tu. Tapi, sejauhmana keikhlasan Julia Hana dalam perhubungannya? Bagaimana dengan Mazliana? Takkan sedikit pun tidak terkesan dengan layanan lembut Tengku Iskandar pada Julia Hana sedangkan kata-kata laser saja yang keluar pabila bersamanya? Tengku Mazlan, Tengku Mariam, Zikri, Syamin dan Taufiq adalah sebahagian insan-insan yang mewarnai lukisan hidup Mazliana Haji Nordin. Untuk menyelami hati dan kehidupan Mazliana Haji Nordin, Doktor Cinta ada coretan ceritanya.

----------------------------------
Dialog 1
"macamana kalau dia halau saya?"
"awak kata Mazliana Haji Nordin tak akan kalah pada dugaan tapi..ni la orang kata cakap aje lebih tapi habuk pun tak ada!"
"Amboi bos besar ni jangan terlajak perahu ek.."sekali lagi kepalanya disekeh."aduhhh!! apa ni bos? Sakitlah! Kalau rosak kulit kepala saya macamana?biol empat puluh hari, tahu tak?"
"dah kalau mulut awak nak merepek tak tentu pasal, saya suruh awak balik kang nak?"
"hah? Balik? Betul?" Mazliana mengangkat keningnya.
"emmm… dah,cepat jalan!"
--------------------------------------------------
Dialog 2

"Kalau macam tu bolehlah kita jumpa keluarga maz,bincang apa yang patut"
"Tapi diorang tak boleh kahwin mak engku"
"Kenapa pulak zik"
"Maz sebenarnya sakit"
"Sakit sakit apa"
"Emmm sakit…sakit…. Hah,dia ada buasir mak engku!"
Terkeluar sedikit air dari mulut Tengku Iskandar. Dia tersedak, mazliana?muka blur, tak ada apa-apa respon. Buasir???
---------------------------------------
Dialog 3

"Masalahnya sekarang yang menjadi tajuk cerita adalah kisah Julia Hana. Apa pulak kaitannya dengan aku, cuba pakai ijazah sarjana muda kau tu sikit bila berfikir" tegas Mazliana dengan nada serius.
"Amboiii...aku sajalah yang kena guna Ijazah saujana Muda, yang kau tu berfikir tahap UPSR siapa suruh? Apa pulak kaitan kau dalam masalah dia sampai kau sibuk sangat nak selesaikan masalah cinta dia?" Giliran Syamin membidas. Bulat matanya menikam senyum kambing Mazliana. cakap pandai tapi dia sendiri yang pening.

--------------------------------------
Dialog 4

"Apa ni Bos Besar sakitlah.." hishhh dia ni main sekeh-sekeh kepala pulak. Ingat kepala tak bayar zakat ke?.
"Tu baru sikit" Tengku Iskandar tersenyum sinis. "jangan Nak ber ‘Bos Besar’ lagi dekat dalam nanti, kalau saya dengar saya jentik mulut awak tu" sepantas kilat Mazliana menutup mulutnya. Hishhh!!! Ugutan ni..
"Bos ni aset tahu tak.. ni mulut cari makan. Kalau apa-apa terjadi siapa nak tanggung saya? Bos?" Mazliana mengomel lagi.
"Dah jangan banyak bunyi boleh tak?..come"

Judul : Doktor Cinta
Penulis : Dyadila
Penerbit : Kaki Novel
Semenanjung : RM 26.00
Sabah / Sarawak : RM 29.00

No comments:

Post a Comment